في هذه السنة تدخل احتفالية فلسطين للأدب، بالفِست، سنتها العاشرة.
نحن في عام ٢٠١٧، لكننا لا نزال نعيش في القرن العشرين.
لن يتقدم التّاريخ، ولن تتفكك الامبراطوريّات، حتى تنال فلسطين حريّتها.
لا يمكن لأحدٍ منّا أن يكون حرًا حتى تكون فلسطين حرة. هذا إيماننا منذ البداية.
عشر سنواتٍ مرّت منذ أن أقامت الاحتفاليّة أولّ فعاليّةٍ لها في “المسرح الوطني الفلسطيني” في القدس المحتلة. عشرة مهرجاناتٍ، عشرة تدخلاتٍ صغيرةٍ في عقدٍ مكثف الألم؛ عقد شَهِد الاعتداءات المتكررة على غزة، وحصارٍ عليها كحصارات القرون الوسطى، عقدٍ شهد الانتفاضات والثورات العربية – وثوراتها المضادّة، شهد ترسيخ الحرب الأبدية وتمزيق أحشاء سورية، عقد صعد فيه نجم داعش وبوتين وترمب ومن يتبعهم.
عندما أطلقنا الاحتفاليّة، كان جوهرها إيمان بسيط: أنّ تحرير فلسطين سيكون حتميًّا فور فهمِ العالم حقيقة ما يجري هنا.
كنا نرى أن توصيل المعلومات الصحيحة إلى عقول وقلوب العالم هو الطريق إلى الحرية.
عندما أطلقنا الاحتفاليّة لم تكن لها صفحةً على الفيسبوك.
الآن توَرَّم عصر المعلومات حولنا؛ جميع المعارف البشريّة، جميع الحقائق ونقيضها، جميع النّاس واللغات والتقارير الإخباريّة وسرديات التاريخ، كلها على مبعدة ضغطة على مفتاح الإنترنت.
لقد حصلنا على المعلومات – كل المعلومات – ولم نحصل على الحرية.
أيّ جدوى للفنّ والكلمات والشّهود وسط ضجة هذا الطوفان الرقميّ؟ كيف يمكن للمعنى أن يُبعث من جديد؟
وكيف نعيد تعريف “الشّاهد” حين تسطع الجرائم في وضح النّهار وتباهي بنفسها؟
في عام ٢٠٠٨ أعلنت الاحتفاليّة أنّها ستعمل مع مختلف شركائها الفلسطينيين على كسر الحصار الثقافيّ المفروض على فلسطين المحتلة.
أين ذلك الحصار الآن؟ وما هو؟ لقد امتدت مقاومة الحصار الثقافي ففاضت عبر الحدود وتحولت معركة مفتوحة تدور في بلاد شتّى؛ معركة فلسطين تدور على جبهات لا حدّ لها، من النشاط السياسي في الجامعات إلى المقاطعة الاقتصادية وفضح الشركات المتعاونة مع الاحتلال. وكلّما رُبحت جولةٍ في الحرب الثّقافيّة، كلّما ازداد الردّ شراسةً: يزداد التنكيل بغزّة والعمل على خنق القدس، يزداد عمق التناقضات في الضفّة الغربيّة. بينما ينزلق الحصار الى الخارج، خارج فلسطين، في صورة أكثر وضوحا وضغينة، فيظهر في خطاب أمثال فاراج ولوبين واوربان المحمّل بحقد يتزايد.
لم يعد الأمر يقتصر على فلسطين، الحصار يُحكَم حول فكرة: فكرة العدالة – وفي مركزها والقلب منها فلسطين.
فلا عدالة ممكنة في العالم دون العدالة في فلسطين.
لكن، وبنفس القدر من الأهميّة، علينا أن نعي دائمًا: نحن لا يمكن هزيمتنا ما دامت فلسطين لم تهزم.
فما هو، إذن، دور وموقع الفنان والفعاليات والشاهد في معارك اليوم؟
إننا نتوجه إليكم، جمهور احتفالية فلسطين للأدب وأصدقاؤها وكتّابها، بهذا السؤال.
كيف سيكون شكل العالم في المستقبل؟ وكيف يمكننا كتابة ما لم يكتب بعد؟
فلسطين هي معمل المستقبل: حواجز التفتيش، والحصارات، وعمليات التأثير النفسي، والتخطيط العمراني، وفخاخ القروض الائتمانية، ولوغارتمات السيطرة – كلّها سلعٌ يتم بيعها للقمع القادم في المستقبل.
ما الذي نستطيع تفكيكه من هذا المستقبل المرتقب؟
وأيّ مستقبلٍ جديدٍ ما زلنا قادرين على تصوره؟
إنّ ما يقع تحت الحصار اليوم هو قدرتنا على التخيّل.
نسألكم أن تنضمّوا إلينا وأن تشاركونا الخيال، طيلة هذا الأسبوع، لنتخيل السنوات القادمة.
بعد ليلتنا الختاميّة هنا في عام ٢٠١٧، سنقف وقفةً تأمّل لمدة عامٍ، وأملنا أن نعود بعده، بالاحتفالية المناسبة، ندخل بها، معكم، معركة الحرية القادمة.
The year is 2017 and this is now the tenth annual Palestine Festival of Literature. The year is 2017 and yet we are still living in the 20th century. History cannot move forward, empires cannot be dismantled, until Palestine is free.
None of us can be liberated until Palestine is free.
This we have long believed.
Ten years have passed since PalFest staged its first event at the National Theatre in Jerusalem. Ten festivals, ten tiny interventions in a terrible decade that has witnessed three assaults and a medieval siege on Gaza, the rise of the Arab revolutions and their counter-revolutions, the entrenchment of the Forever War, the evisceration of Syria, the rise of ISIS, Putin, Trump and their vassals.
When PalFest launched, there was a simple faith at its core: that the liberation of Palestine will be inevitable once the world understands the truth of what is happening here.
The transmission of information was the path to freedom.
When PalFest was launched it did not have a Facebook page.
Now the Age of Information has swelled around us, all of human knowledge, all facts and anti-facts, all people and all languages and news reports and histories are an internet connection away.
We got the information – all the information – without the liberation.
What use are art, words, witnesses within the noise of this digital avalanche? How can we carve out meaning again?
What is a witness when crimes are no longer hidden?
In 2008 PalFest declared it would work with our Palestinian partners to “break the cultural siege” on Palestine.
Where is that siege now? What is it? The cultural siege has spilled into an open battle being played out in countries around the world. From campus activism to corporate divestment the battle over Palestine is being fought on countless fronts. The cultural war is being won. And so the response grows fiercer: the torture of Gaza, the strangulation of Jerusalem; the paradoxes of the West Bank all cut deeper, while abroad the siege has slipped into the tongues of the Farages, Le Pens and Orbans and their rising malice. It is more than Palestine, it is an idea that is under siege. An idea of justice – with Palestine at its heart.
There can be no justice without justice in Palestine.
But equally important, and what we must always remember: we cannot be defeated until Palestine is defeated.
What, then, is the role of the artist, the festival, the witness in today’s battles?
We turn to you, our audience, our friends, our authors, with that question.
What is the shape of the world to come and how can we write what is yet to be written?
Palestine is the laboratory of the future: the checkpoints, the sieges, the psy-ops, the architecture, the credit lines, the algorithms – all are commodities sold to future repressions.
What of that future can we still unmake?
What new future can we still imagine?
That is what is under siege today: the possibility of imagining.
PalFest turns ten this year. The world has changed and Palestine is not yet free. So we ask you to join us in imagination, through this week, through the coming years. After our closing night, here, in 2017, we will take a step back, a pause into thought for a year. Our hope is that together we can return in a future year with the right festival to take into battle.
First published April 2017 on www.palfest.org